середа, 24 грудня 2014 р.

Подорож в океан Речовин

https://docs.google.com/document/d/1ohoHyKXU0VTmfv-2aq8tArfzUTbbsWnooowhMYrqPjE/pub

Тема: Подорож в океан Речовин.


Мета: повторити основні класи неорганічних речовин, визначення, класифікація;
           показати генетичний зв'язок між класами неорганічних речовин;             розвивати навики спостерігати, робити логічні висновки, розвивати уявлення;             розвивати інтерес до вивчення предмета.


Обладнання та реактиви: чотири дошки з формулами речовин: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі; штурвал, поділений на чотири частини, на яких є написи: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі; на дошці намальовані таблички для заповнення їх формулами та визначеннями;
           для експерименту: 1) індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн;
                                            2) розчини: їдкого натру, хлоридної кислоти; штатив з пробірками , білий екран; на дошці намальована схема-маршрут подорожі.


Тип заняття: узагальнення знань про основні класи неорганічних речовин та їх взаємоперетворення.


Форма проведення: сюжетно-рольова гра.


Форми роботи:
  • індивідуальна робота з картками хімічних формул;
  • класифікація речовин за групами, читання формул вголос, загальне визначення кожного класу речовин, їх назва;
  • самостійна робота на складання рівнянь реакцій за схемами, що виражають генетичні зв’язки між класами речовин;
  • демонстрація експерименту.


Хід уроку:


Вчитель:    Океан Речовин містить понад 100 тисяч неорганічних сполук. Свою подорож по Океану ви здійсните на експериментальному кораблі «Класифікатор». Запаси прісної води та їжі будете поповнювати на океанічних островах: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі. Кінцем маршруту стане пристань Перетворень, узбережжя Хімічних Реакцій.
Подорож далека, нелегка, вимагає певних розумових зусиль, попередніх знань, умінь, навичок.
Передаю штурвал нашого корабля в руки командування: Капітану та Штурману.


(передає штурвал)


Капітан (бере штурвал):   Я вітаю пасажирів нашого експериментального судна. Думаю, що подорож в океан речовин залишить незабутнє враження у кожного з вас. Уважно погляньте на карту нашого маршруту. Це густонаселені остови: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі, Пристань Перетворень та її узбережжя – Хімічні Реакції. Штурман! Курс на острів Оксидів!


Штурман:   Команду прийнято! Всіх пасажирів прошу пригадати, чому острів дістав таку назву?


Пасажир 1 (підняв руку, відповідає): Населення його Оксиди, сполуки, до складу яких входять два елементи, один з яких – Оксиген.


Капітан:        Корабель пришвартувався до берега. Щоб докладно ознайомитися з його населенням, слід пам’ятати, що воно поділене на три касти.    


(два учні виставляють дошку з хаотично розставленими формулами оксидів)


Капітан (звертається юдо пасажирів): Хто допоможе назвати ці оксиди?   


Пасажир 2:    Це основні, амфотерні та кислотні оксиди.


Капітан:         Охарактеризуйте ці касти.


Пасажир 2:    Основні – це оксиди, які реагують з кислотами з утворенням солі та води. Їм відповідають основи.
Кислотні – це оксиди, які реагують з оновами з утворенням солі та води. Їм відповідають кислоти.
Амфотерні – це оксиди, які реагують і з кислотами, із основами з утворенням солі та води.


Капітан:         Прошу пасажирів розселити Оксиди на територію кожної касти.      


(виходить один учень і розставляє оксиди у переносну таблицю, класифікуючи їх)


Штурман (повертає штурвал на кислоти): Наступний острів це Кислоти.


Капітан:        Свою назву острів отримав тому, що він весь прорізаний ріками та їх притоками й двома водоймами.


(виставляють схему острова)


Погляньте: ріки мають своєрідні назви. Найбільша з них – Сульфатна з притоками Сульфітною та Сульфідною. Крім них, Хлоридна, Ортофосфатна, Нітратна, Бромідна, Йодидна. Дві найбільші долини заповнені драглистою рідиною та рідиною, з якої постійно виділяється важкий газ, що робить долину мертвою. Прошу одного з пасажирів назви рік виразити формулами та розділити їх на групи за вмістом Оксигену та Гідрогену.


(виходить учень і записує формули у таблицю)


Штурман:     Як довести, що ріки дійсно кислотні?


Капітан:        В цьому нам знову допоможуть зацікавлені пасажири.


(виходить учень, демонструє зміну забарвлення індикаторів в кислотах,
пояснює спостереження)


Капітан:      Всім пасажирам зайняти свої місця на кораблі. Штурман! Курс на острів Основ!


Штурман:       Команду прийнято. Підпливаємо до острова Основи.


(повертає штурвал на Основи)


Капітан:         Цей острів характерний тим, що речовини, які населяють його мають здатність розчинятися або не розчинятися у воді.(Відкриває таблицю з формулами основ). Прошу пасажирів поділити населення острова за цією ознакою.


Штурман:      Капітане! Мені випала з рук пляшка з розчином фенолфталеїну, що знаходилась в нашій аптечці. Розчин розлився і сталося непередбачене! Частина острова стала малиновою… .


Капітан:         Попроси пасажирів пояснити це явище.


Пасажир 3:     Розчинні у воді основи змінюють забарвлення індикаторів


(виходить до столу і демонструє зміну забарвлення індикаторів)


Капітан:         Час показує, що слід познайомитись із четвертим островом – Солями.


Штурман: (повертає штурвал на Солі)Пане капітане! Корабель сів на рифи соляних формул. (Виставляє таблицю з формулами солей).Попрошу пасажирів класифікувати ці солі.

Пасажир 4:     Солі – це речовини, до складу яких входять атоми металів та кислотні залишки.


(розташовує формули солей у відповідні графи таблиці,
демонструє дослід «морське дно»)


Капітан:        Наближаємось до кінцевого пункту нашої подорожі – пристані перетворень з узбережжям Хімічні реакції.


Капітан:        Всім відомо, що мешканці даних островів спілкуються між собою, внаслідок цього вони взаємоперетворюються, що можна виразити схематично:
                 
                СuО → СuSО4 → Сu(ОН)2 → СuSО4 .


(один учень проробляє всі реакції за схемою,
інший записує всі перетворення на дошці)


Капітан:        Щоб подорож запам’яталася вам надовго, раджу подивитись цікаві досліди.


Демонструємо досліди:
хімічний вулкан;

Вчитель:         На цьому ми закінчимо нашу подорож. Сподіваюсь всім пасажирам вона запам’ятається на все життя.

Немає коментарів:

Дописати коментар