середу, 19 листопада 2014 р.

Йонні рівняння

Тема. Йонні рівняння.
Мета: розвивати поняття про механізм хімічних реакцій на якісно новому йонному рівні; удосконалити вміння складати молекулярні, повні та скорочені реакції йонного обміну; розвивати вміння аналізувати результати дослідів, робити висновки.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Форми проведення уроку: фронтальне опитування, самостійна робота, демонстраційні досліди.
Обладнання: таблиця «Розчинність кислот, основ і солей у воді»; хімічний посуд; реактиви: розчини: солей (кальцій хлориду, натрій карбонату, кальцій карбонату, купрум(ІІ) сульфату, цинк хлориду, барій хлориду, алюміній хлориду), кислот (хлоридної, ортофосфатної), основ (гідроксидів Натрію та Калію), фенолфталеїну.
Очікувані результати навчальних досягнень: учень пояснює умови проходження реакцій йонного обміну до кінця; користується таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді»; наводить приклади й записує рівняння реакцій йонного обміну.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Запитання:
1. Які реакції називаються реакціями йонного обміну?
2. Назвіть ознаки проходження реакцій йонного обміну до кінця.
3. Чи можна реакції нейтралізації назвати реакціями йонного обміну? Відповідь поясніть.
II. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми маємо:
навчитися удосконалити навички складання реакцій йонного обміну;
навчитися наводити приклади реакцій йонного обміну;
навчитися складати реакції йонного обміну за поданими схемами.
Алгоритм складання рівнянь хімічних реакцій за схемою:
1. За таблицею розчинності знаходимо розчинну сполуку даного в умові катіона. Записуємо його молекулярну формулу.
2.3а таблицею розчинності знаходимо розчинну сполуку даного в умові аніона. Записуємо його молекулярну формулу.
3. Записуємо молекулярне й повне йонне рівняння між цими речовинами.
(Для виконання роботи учні діляться на шість груп по 4 особи. Кожна група отримує картонку із різнорівневими завданнями. Кожен учень групи мас виконати те завдання, яке йому під сичу.)
III. Основна частина
Самостійна робота
Група І
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
а) Pb(NO3)2 + K2S → ;
б) CuSO4 + ZnCl2; (6 балів.)
в) магній хлоридом і кальцій нітратом;
г) натрій карбонатом і купрум(ІІ) сульфатом. (9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
H+ + OH- H2O
Проведіть відповідний демонстраційний дослід. (12 балів.)
Група II
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
а) Na2SO4 + K2CO3 → ;
б) Na2SO4 + BaCl2 → ; (6 балів.)
в) літій сульфатом і калій гідроксидом →;
г) купрум(ІІ) сульфатом і натрій гідроксидом →. (9 балів)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
3Ba2+ + 2PO43- → Ba3(PO4)2
Проведіть відповідний демонстраційний дослід. (12 балів.)
Група III
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
а) ZnCl2 + H2SO4 → ;
б) BaCl2 + CuSO4 → ; (6 балів.)
в) натрій сульфатом і цинк хлоридом →;
г) натрій сульфатом і плюмбум(ІІ) нітратом →.(9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Cu2+ + 2OH- → Cu(OH)2
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група IV
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
а) AgNO3 + KBr →;
б) NaNO3 + BaCl2 → ; (6 балів.)
в) натрій гідроксидом і калій нітратом →;
г) ферум(ІІ) хлоридом і сульфідною кислотою → (9 балів)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
CaCO3↓ + 2H+ → CO2↑ + Ca2+ + H2O
Проведіть відповідний демонстраційний дослід.(12 балів.)
Група V
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
а) CaCl2 + Na2CO3 → ;
б) Na2CO3 + HNO3 → ; (6 балів.)
в) купрум(ІІ) сульфатом і барій хлоридом →;
г) купрум(ІІ) сульфатом і натрій хлоридом. (9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Zn2+ + 2OH- → Zn(OH)2
Проведіть відповідний демонстраційний дослід. (12 балів.)
Група VI
1. Які з реакцій йонного обміну відбуваються в розчині майже до кінця? Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відбуваються в розчинах, між такими електролітами:
а) CuCl2 + NaOH → ;
б) BaCl2 + NaOH → ; (6 балів)
в) ферум(ІІІ) хлоридом і натрій гідроксидом →;
г) ферум(ІІІ) хлоридом і сульфатна кислотою →.(9 балів.)
2. Складіть молекулярне рівняння реакції, що відповідає такій схемі:
Al3+ + 3OH- → Al(OH)3
Проведіть відповідний демонстраційний дослід. (12 балів.)
IV. Узагальнення й систематизація знань
Учні звітують про виконання завдання 2, виконуючи на демонстраційному столі досліди відповідно до завдань й записуючи на дошці рівняння.
Підчас практичного виконання завдання вчитель нагадує правила техніки безпеки.

Немає коментарів:

Дописати коментар