понеділок, 24 листопада 2014 р.

Узагальнення знань із теми «Розчини»

Тема. Узагальнення знань із теми «Розчини».
Мета: повторити основні поняття теми, перевірити вміння писати рівняння реакцій обміну й розв’язувати розрахункові задачі; розвивати пам’ять, логічне мислення.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форми проведення уроку: урок-подорож (виконання творчих завдань, розв’язування розрахункових задач, виконання вправ, робота з підручником, робочими зошитами, робота в групах, елементи проблемного навчання).
Очікувані результати навчальних досягнень: учень уміє застосовувати набуті знання для виконання вправ і розрахункових задач, а також записувати рівняння реакцій йонного обміну.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми маємо:
• повторити основні поняття теми;
• перевірити:
уміння записувати рівняння реакцій йонного обміну;
уміння розв’язувати розрахункові задачі.
Пропоную провести урок у вигляді гри-подорожі. Усі учні класу будуть «мандрівниками» й зупинятимуться на певних станціях.
Назви цих станцій зашифровано в тексті завдань. Перше завдання є підказкою можливої назви станції. Ви маєте розшифрувати назву, запропонувати свою, а де можливо, й не одну, обґрунтувавши її. За всі ці дії ви отримаєте бали. Кожна станція має по шість завдань. Усього можна отримати 12 балів. Кожна команда складається з 4-х учнів і обирає собі лідера.
Завдання командам:
1. Розшифруйте назву команди. (1 бал.)
2. Розв’яжіть задачу. (3 бали.)
3. Виконайте вправу. (3 бали.)
4. Запишіть рівняння реакції йонного обміну. (2 бали.)
5. Усна відповідь на запитання. (2 бали.)
Команда та її члени за відповіді на запитання вікторини отримують додаткові бали.(1 бал за відповідь.)
Усі учні працюють самостійно, користуючись конспектами й підручниками. На виконання завдань відводиться 15 хв, потім — захист. На дошці розв’язується задача, записуються рівняння реакцій йонного обміну.
II. Відтворення й корекція опорних знань
(Учитель роздає командам завдання.)
Станція «Барвиста»
1. Як у розчинах виявити кислоти й луги? Які індикатори і яким чином змінюють своє забарвлення у цих розчинах? Відповідь поясніть. (2 бали.)
2. Натрій карбонат кількістю речовини 4 моль розчинили у воді масою 548 г. Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині. (З бали)
3. Напишіть молекулярне, повне і скорочене йонні рівняння реакцій між розчинами алюміній сульфату й натрій гідроксиду.(2 бали.)
4. Визначте, які речовини є електролітами:
(1 бал.)
5. Визначте, у водному розчині яких із електролітів містяться хлоридйони:
а) калій хлорид;
б) калій гіпохлорид (KClO). (2 бали.)
6. Дайте визначення поняття «розчин». (1 бал.)
Станція «Господарська»
1. На консервних заводах огірки засолюють розчином кухонної солі з масовою часткою натрій хлориду 5 %. У якій кількості води треба розчинити сіль масою 800 кг для отримання потрібного розсолу? Обчисліть масу утвореного розчину. (1 бал.)
2. Дайте визначення поняття «основи» з погляду теорії електролітичної дисоціації. (1бал.)
3. Напишіть молекулярне, повне і скорочене йонні рівняння реакцій між барій хлоридом і ортофосфатною кислотою. (2 бали.)
4. Визначте, які речовин є електролітами:
(1 бал.)
5. Визначте, у водному розчині яких із електролітів містяться йони Сг3+:
а) хром(ІІІ) хлорид;
б) натрій хромат (NaCrO2). (2 бали.)
6. Дайте визначення поняття «масова частка розчиненої речовини». (2 бали.)
Станція «Лікарська»
1. У медичній практиці часто використовують розчин натрій хлориду з масовою часткою солі 0,85 %, який називається фізіологічним розчином. Яку масу солі треба розчинити у воді масою 396,6 г, щоб отримати розчин такої концентрації? (3 бали.)
2. Які частинки називаються йонами? (1 бал.)
3. Напишіть молекулярне, повне і скорочене йонні рівняння реакцій між барій гідроксидом і сульфатною кислотою. (2 бали.)
4. Визначте, які речовини є електролітами:
(1 бал.)
5. Визначте, у водному розчині яких із електролітів містяться йони А13+:
а) натрій алюмінат (NaAlO2);
б) алюміній хлорид. (2 бали.)
6. Дайте визначення поняття «електроліти». (1 бал.)
Станція «Газоподібна»
1. Напишіть молекулярне, повне і скорочене йонні рівняння реакцій між натрій карбонатом і хлоридною кислотою. (2 бали.)
2. У воді масою 40 г розчинили залізний купорос (FeSO4 • 7H2O) масою 3,5 г. Визначте масову частку ферум(ІІ) сульфату в розчині, що утворився. (3 бали.)
3. Як класифікують електроліти за ступенем дисоціації? (1 бал.)
4. Визначте, які речовини є електролітами:
(1 бал.)
5. Визначте, у водному розчині яких електролітів містяться сульфат-йони:
(2 бали.)
6. Дайте визначення поняття «кислоти» з погляду теорії електролітичної дисоціації. (1 бал.)
Станція «Розрахункова»
1. Обчисліть, яку кількість речовини калій гідроксиду і який об’єм води треба взяти для приготування розчину масою 400 г із масовою часткою лугу 5,6 %? (3 бали.)
2. Дайте визначення поняття «солі» з погляду теорії електролітичної дисоціації. (1 бал.)
3. Напишіть молекулярне, повне і скорочене йонні рівняння реакцій між розчинами кальцій карбонатом і нітратною кислотою. (2 бали.)
4. Визначте, які з речовин є електролітами: (1бал.)
5. Визначте, у водному розчині яких із електролітів містяться йони Zn2+:
а) цинк нітрат;
б) натрій цинкат (Na2ZnO2). (2 бали.)
6. Дайте визначення поняття «електролітична дисоціація». (1 бал.)
III. Узагальнення та систематизація знань
Фронтальне опитування
1. Що таке розчин?
2. Розчинення — фізико-хімічний процес. Поясніть це твердження.
3. Яка роль води у процесі електролітичної дисоціації?
4. Що є кількісною характеристикою розчинів?
5. Що таке масова частка розчиненої речовини?
6. Дайте визначення понять «кислоти», «основи» і «солі» з погляду теорії електролітичної дисоціації.
7. Представники яких класів неорганічних речовин можуть бути електролітами?
8. Як виявити в розчині кислоту й луг?
9. Який процес називають електролітичною дисоціацією?
10. Що таке ступінь дисоціації?
11. Як поділяються електроліти за ступенем дисоціації?
12. Які реакції називають реакціями йонного обміну?
13. Які умови проходження цих реакцій?
14. Які речовини називаються кристалогідратами?
IV. Підбиття підсумків уроку

Учитель за допомогою учнів підраховує й виставляє бали, дякує учням за активну роботу на уроці.

Немає коментарів:

Дописати коментар