середа, 6 листопада 2013 р.

Взаємозв’язок між розміщенням елементів у періодичній системі та властивостями хімічних елементів, простих речовин, сполук елементів з Гідрогеном і Оксигеном

Тема. Взаємозв’язок між розміщенням елементів у періодичній системі та властивостями хімічних елементів, простих речовин, сполук елементів з Гідрогеном і Оксигеном
Цілі уроку: розширити знання про взаємозв’язок між розміщенням хі­мічних елементів у періодичній системі, будовою їхніх атомів та їх фізичними й хімічними властивостями; показати залежність між положенням хімічного елемента в періодичній системі хімічних елементів і складом, будовою і властивостями простих речовин, утворених цими елементами; складом, будовою і властивостями сполук цих елементів із Гідрогеном і Оксигеном.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форми роботи: хімічний диктант, робота в парах, фронтальна евристична бесіда.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця електронегативностей.

ХІД УРОКУ
I.     Організація класу
II.   Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Хімічний диктант (робота з періодичною таблицею)
1.    Назвіть елемент ІІ періоду, що має на зовнішньому енергетичному рівні два електрони.
2.    Назвіть елемент ІІІ групи, останній заповнюваний електронами енергетичний рівень якого — третій.
3.    Назвіть елемент, у якого на п’ятому енергетичному рівні знаходиться один електрон.
4.    Назвіть елемент, у якого на другому зовнішньому енергетичному рівні знаходиться п’ять електронів.
5.    Назвіть елемент ІІІ періоду, що в сполуках з Гідрогеном проявляє валентність I.
6.    Назвіть елемент IV періоду, що має завершений зовнішній енергетичний рівень.
7.    Назвіть елемент ІІІ періоду, який у сполуках з Оксигеном має вищу валентність IV.
8.    Назвіть елемент VI групи, останній заповнюваний електронами енергетичний рівень якого — другий.
9.    Назвіть елемент ІІІ періоду, що має один валентний електрон.
10.  Назвіть елемент головної підгрупи VI групи, що має п’ять енергетичних рівнів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
•  розкажіть, як змінюються властивості хімічних елементів у періодах і групах.
•  У чому ж причина такої послідовної зміни властивостей у періоді? У зміні будови атома.
Хімічні властивості елементів визначаються поводженням електронів зовнішнього енергетичного рівня.
Якщо на зовнішньому рівні атома мало електронів (один-три), то він у процесі утворення хімічних сполук може легко віддавати електрони, тобто проявляє металічні властивості. Якщо ж на зовнішньому рівні багато електронів (чотири-сім), атом легко приймає ще електрони до завершення цього енергетичного рівня, тобто проявляє неметалічні властивості. Максимальна кількість електронів на зовнішньому рівні — вісім. Такий енергетичний рівень мають інертні елементи. Назвіть їх.
Здатність атомів віддавати та приєднувати електрони кількісно визначається електронегативністю атомів (американський учений Полінг, 1932 р.).
Електронегативність — фізична величина, що показує здатність атомів пев­ного елемента притягувати до себе електрони атомів інших хімічних елементів у хімічних сполуках. (Розглядаємо з учнями таблицю електронегативностей хімічних елементів.)
Умовно за одиницю прийнято електронегативність Літію. Відповідно роз­раховано решту. Найбільшу електронегативність має атом Флуора — 4,1. Електронегативність зменшується в періодах справа наліво, у групах — згори вниз. Аналогічно змінюються металічні й неметалічні властивості елементів. У періодах посилюються неметалічні та слабшають металічні властивості, у групах слабшають неметалічні й посилюються металічні властивості.
ІV. Закріплення нового матеріалу
•   Який елемент можна назвати найсильнішим неметалом?
•   Який елемент можна назвати найсильнішим металом? Чому?
Тренувальні вправи (робота в парах)
Використовуючи періодичну систему хімічних елементів, можна зробити висновок про хімічні властивості простих і складних речовин, утворених цими елементами.
Наприклад.
1)  Літій — ІІ період, I група, один електрон на зовнішньому енергетичному рівні.
Висновок: Літій — метал, у сполуках з Оксигеном проявляє валентність I, оксид — основний, гідроксид — основа.
2)  Сульфур — ІІІ період, VI група, шість електронів на зовнішньому рівні. висновок: Сульфур — неметал, вища валентність у сполуках з Оксигеном — VI,      оксид — кислотний, гідроксид — кислота. Утворює летку водневу сполуку. Валентність у сполуках з Гідрогеном — II.
Завдання 1. Складіть формули вищих оксидів, гідроксидів, сполук із Гідрогеном для таких елементів:
а) Барій;                                           б) Калій;
в) Нітроген;                                    г) Карбон.
Завдання 2. Порівняйте металічні й неметалічні властивості в парах елементів:
а) Барій і Кальцій;                          б) Фосфор і Хлор.
Завдання 3. Укажіть, яка основа сильніша:
а)  магній гідроксид чи барій гідроксид;
б)  калій гідроксид чи цезій гідроксид.
Завдання 4. Укажіть, яка кислота сильніша:
а) карбонатна чи силікатна;       б) сульфатна чи ортофосфатна.
V.  Підбиття підсумків уроку
Учитель підбиває підсумки роботи учнів на уроці, оцінює роботу груп.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання, виконати вправи.


Немає коментарів:

Дописати коментар