середа, 6 листопада 2013 р.

Структура періодичної системи у світлі теорії будови атома

Тема. Структура періодичної системи у світлі теорії будови атома
Цілі уроку: розширити знання учнів про періодичну систему хімічних елементів; на підставі знань про будову атома й будови електронних оболонок атомів показати взаємозв’язок між розміщенням хімічних елементів у періодичній системі та їхніми властивостями; показати взаємозв’язок періодичної зміни електронних структур атомів хімічних елементів та їх властивостей.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форми роботи: фронтальне опитування, виконання тренувальних вправ. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
ХІД УРОКУ
I.     Організація класу
II.   Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Аналіз письмової самостійної роботи.
Фронтальне опитування (робота з періодичною системою хімічних елементів Д. І. Менделєєва)
1.    Скільки енергетичних рівнів, заповнених електронами, мають атоми елементів з порядковими номерами:
а) 17;                                  б) 29;              в) 42?
Складіть схему будови атома й електронну формулу.
2.    Напишіть електронні формули елементів:
а) Фосфор;                        б) Калій;
в) Аргон;                          г) Магній;                  д)* Скандій.
3.    Розподіліть на р-підрівні:
а) три електрони;                                                б) чотири електрони;
в) шість електронів.
4.    Електронна формула атома має закінчення ...3p3. Напишіть повну електронну формулу цього елемента, визначте його порядковий номер і назву.
5.    Складіть схему взаємозв’язку понять у періодичній системі й будови атомів. (Учні під керівництвом учителя складають схему.)
6.    Інертні елементи мають таку електронну формулу зовнішнього енергетичного рівня: ns2np6. Запишіть електронні формули атомів Неону й Аргону. Проаналізуємо ці формули.
•      Скільки вільних квантових комірок на зовнішньому рівні?
•      Яка кількість неспарених електронів?
•      Скільки пар електронів на зовнішньому рівні?
•      Скільки електронів може приєднати атом?
•      Чому?
Тому що зовнішній енергетичний рівень атомів Неону й Аргону завершений.
IIІ. Практика на прикладах
Завдання 7. Складіть схему будови атома Натрію та йона Na+ .
Na +11)2)8)1 1s22s22p63s1
Na+ +11)2)8 1s22s22p6
Схема будови якого атома така сама, як і йона Натрію?
Завдання 8. Складіть схему будови атома Флуору та йона F .
F +9 )2)7 1s22s22p5
F- +9 )2)8 1s22s22p6
Схема будови якого атома така сама, як і йона Флуору?
Завдання 9. Самостійно побудувати схему будови атома та йона:
а) Магнію;                                       б) Хлору.
Завдання 10. Подумайте і складіть схему будови йонів S-2, S+4, S+6. Порівняйте будови атома Сульфуру та йонів Сульфуру. Чим вони відрізняються? Чим вони подібні?
Завдання 11. У періодичній системі групи поділяються на головні й побічні. Вони включають елементи, подібні за будовою атома.
Елементи, в яких останній заповнюваний підрівень — s, називають s-елементами. В яких групах розташовуються s-елементи? (У І, ІІ групах, головній підгрупі)
Завдання 12. Використовуючи періодичну систему хімічних елементів, наведіть приклади s-елементів.
Елементи, в яких останній заповнюваний електронами підрівень — р, називають р-елементами. В яких групах періодичної системи перебувають р-елементи? III-VIII групах, головній підгрупі)
Завдання 13. Використовуючи періодичну систему хімічних елементів, наведіть приклади р-елементів.
У побічних підгрупах розташовані елементи, в атомах яких електронами заповнюється d-підрівень, — це d-елементи. На зовнішньому рівні в атомах цих хімічних елементів перебуває один-два s-електрони. Скільки таких елементів може бути в кожному періоді періодичної системи? Чому? Тому що максимальна кількість електронів на d-підрівні — 10.
Завдання 14. Використовуючи періодичну систему хімічних елементів, наведіть приклади d-елементів.
У нижній частині таблиці окремо розташовані два ряди хімічних елементів, що називаються лантаноїди й актиноїди. В якому періоді вони мають розташовуватися? Скільки таких елементів у кожному періоді? Чому? Елементи лантаноїди й актиноїди відрізняються від решти хімічних елементів тим, що в них заповнюється електронами f-підрівень, максимальна кількість електронів на f-підрівні — 14, тому й f-елементів у кожному періоді — 14.
Завдання 15. Використовуючи періодичну систему хімічних елементів, наведіть приклади f-елементів.
IV. Підбиття підсумків уроку
1.    Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
2.    Чому в короткоперіодній формі періодичної системи є головні й побічні підгрупи? Чим відрізняються елементи, розташовані в головній і побічній підгрупах?
3.    Яка максимальна кількість періодів може бути в періодичній системі?
4.    Яка максимальна кількість груп може бути в періодичній системі? Чому?
5.    Чому змінюються властивості хімічних елементів у періодах і групах?
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання, виконати вправи.


Немає коментарів:

Дописати коментар