середа, 22 січня 2014 р.

Характерні хімічні властивості металів

Тема уроку. Характерні хімічні властивості металів
Цілі уроку: ознайомити учнів із загальними хімічними властивостями металів, рядом активності металів; показати взаємозв’язок між хімічними властивостями металів та будовою атомів; розвивати навички складання рівнянь окисно-відновних реакцій і реакцій йонного обміну на прикладі хімічних властивостей металів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна робота, робота з дидактичною схемою, лабораторна робота.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Демонстрація 2. Горіння магнію.
Лабораторний дослід 1. Порівняння хімічної активності металів.
Лабораторний дослід 2. Взаємодія металів з розчинами кислот.
ХІД УРОКУ
Хімічний калейдоскоп Назвіть:
• Найтвердіший метал — Сг.
• Метал з найвищою електропровідністю — Ag.
• Найважчий метал — Os.
• Найм’якіший — Na.
• Найактивніший у періодичній системі — Fr.
• Найпластичніший — Аu.
• Найлегший — Li.
• Найбільш легкоплавкий — Hg.
• Найбільш тугоплавкий — W.
• Найпоширеніший у природі — А1.
III. Вивчення нового матеріалу
1.   Проведення експерименту
Демонстрація 1. Взаємодія натрію з водою
У три кристалізатори з водою під витяжкою акуратно занурюємо: у перший — шматочок заліза, у другий — шматочок кальцію, у третій — шматочок натрію. Що спостерігаємо?
Чому метали поводяться по-різному?
Висновок: метали мають різну хімічну активність.
Звертаємося до ряду активності металів М. М. Бекетова.
2.   Порівняння хімічної активності металів
З допомогою ряду активності металів можна визначити хімічні властивості металів.
1)   Найбільш енергійно метали реагують з неметалами:
а)   з галогенами: 2Fe + ЗС12 = 2FeCl3
б)  із сіркою: Fe + S = FeS
в)   з киснем метали реагують відповідно до активності.
Умовно розіб’ємо ряд активності металів на чотири частини:
Ls R Ca Na Mg
Al Zn Fe Sn Pb
Н Cu Hg
Ag Pt Au
Метали, що знаходяться в ряду активності до Al, швидко й мимовільно окиснюються киснем:
2Са + O2 = 2СаО
Метали від А1 до Н окиснюються повільно або в разі нагрівання:
2Zn2 = 2ZnO
Метали від Н до Рt окиснюються за високої температури:
u + O2 = 2СuО
Такі метали, як платина й золото, не окиснюються киснем повітря.
Завдання 1. Троє учнів біля дошки записують ОВР, указують окисник і відновник.
2)   3 водою метали також реагують неоднаково.
Метали, що знаходяться в ряду активності до А1, активно реагують з водою без нагрівання:
2Nа + 2Н2O = 2 NаОН + Н2
Метали до Н реагують з водою в разі нагрівання:
Zn + Н2O = ZnO + Н2
Метали, розташовані в ряду активності після водню, з водою не реагують.
Завдання 2. Двоє учнів біля дошки записують ОВР, указують окисник і від­новник.
3)  Лабораторний дослід 2. Взаємодія металів з розчинами кислот
Взаємодія металів з кислотами також протікає відповідно до їх положення в ряді активності металів.
Згадаємо закономірності взаємодії металів з кислотами.
Проведемо експеримент.
У чотири пробірки з розчином хлоридної кислоти занурюємо гранули міді, цинку, магнію й алюмінію.
Завдання 3. Запишіть рівняння ОВР, укажіть окисник і відновник. Запишіть рівняння реакцій у йонно-молекулярній формі.
Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2
Різниця в активності дозволяє одним металам витісняти інші з розчинів їх солей.
Лабораторний дослід 1. Порівняння активності металів
У першу пробірку наливаємо 2 мл розчину купрум(ІІ) хлориду й опускаємо гранулу цинку; у другу пробірку наливаємо 1 мл цинк хлориду й опускаємо гранулу міді; у третю — розчин купрум(ІІ) хлориду й гранулу магнію; у четверту — розчин цинк хлориду й магній; у п’яту — розчин магній хлориду й цинк.
♦ Що спостерігаємо? (Учні записують рівняння окисно-відновних реакцій, що протікають, указують окисник і відновник; записують скорочене йоннерівняння.)
CuCl2 + Zn = ZnCl2 + Cu
Висновок: ці метали можна розташувати в ряд за зниженням їх активності: Mg, Zn, Сu.
1.   Розглядаємо схему хімічних властивостей металів та її зв’язок з рядом активності, пропонуємо учням зробити узагальнюючий висновок про хімічні властивості металів:
•  У реакціях метали проявляють відновні властивості.
• Активність металу можна оцінити за його положенням у ряду активності.
•  Застосування металу визначається як його фізичними, так і хімічними властивостями.
2.   Робота в групах
Групові завдання 
Скласти рівняння реакцій за схемою:
Метал
Група 1: Са.     Група 2: К.
Група 3: Zn.     Група 4: Ма.
Група 5: Mg.    Група 6: А1.
Групи виконують завдання та здають на перевірку вчителю.

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання.

Групи обмінюються схемами-завданнями для виконання вдома. 

Немає коментарів:

Дописати коментар