Тема. Стан електронів
у атомі
Цілі
уроку:
ознайомити учнів з рухом електронів у атомах; увести нові поняття (електронна
орбіталь, енергетичний рівень, квантові числа, напрямок орбіталі в просторі,
спін); показати учням двоїсту природу електрона, утворення орбіталей під час
руху електронів навколо ядра; пояснити істотну відмінність між хімічною та
ядерною реакціями.
Тип
уроку:
засвоєння нових знань.
Форми
роботи:
фронтальне опитування, розповідь учителя, робота з навчальною схемою.
Обладнання: Періодична
система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, проектор, навчальна схема.
ХІД
УРОКУ
Звернемося до сучасного формулювання періодичного
закону. (Учні наводять формулювання.)
Положення кожного елемента в періодичній
системі суворо регламентовано удовою атома.
Фронтальне
опитування
(На
проекторі або на дошці наведено незаповнену таблицю, така ж таблиці знаходиться
на парті кожного учня. Учні відповідають на запитання і поступово заповнюють
таблицю.)
Зв’язок
періодичної системи й будови атома
Поняття в
періодичній системі
|
Визначення
|
Зв’язок з
будовою атома
|
Порядковий
номер елемента
|
Число, що
визначає положення елемента в періодичній системі
|
Заряд ядра,
число протонів, число електронів
|
Період
|
Горизонтальний
ряд хімічних елементів у періодичній системі
|
?
|
Група
|
Вертикальний
ряд хімічних елементів у періодичній системі
|
?
|
Відносна
атомна маса
|
Фізична
величина, що показує, у скільки разів маса атома більша, ніж маса атома 12C
|
Сума протонів
і нейтронів
|
У таблиці
залишилися два питання, які ми заповнимо протягом уроку. А для цього нам
необхідно розглянути, як поводиться електрон в атомі.
Електрон — це
частинка, маса спокою якої — me =
9,1 10-31 кг, заряд — qe =-1,6
10-19 Кл.
У теорії будови
атома Резерфорда передбачалося, що рух електрона навколо ядра відбувається за
певною траєкторією — орбітою, і в
кожен момент часу ми можемо знайти його. Але насправді це було помилкою.
Виявилося, що рух електрона значно складніший. Швидкість його обертання навколо
ядра настільки велика, що в масштабах атома поняття траєкторії втрачає зміст.
Тому не можна розглядати електрон як частинку, що рухається та положення якої в
просторі точно відоме в будь-який момент часу. Можна лише вказати деяку частину
простору навколо ядра, в якому перебування електрона є найбільш імовірним. Ця
частина простору навколо ядра називається електронною хмариною, або електронною
орбіталлю. (Проектуємо на екран або
показуємо на плакаті зображення електронної хмарини атома Гідрогену.)
Електронна
орбіталь — це простір навколо ядра атома, в якому найбільш імовірне перебування
електрона.
Електронні
орбіталі різняться за формою й напрямком у просторі. (Проектуємо на екран або показуємо на плакаті форми електронних
орбіталей.) Ці електронні орбіталі різної форми позначаються літерами s — сферична, p — гантелеподібна,
d, f.
Електронні
орбіталі, що є більш складними, ніж f-орбіталі, в атомах, описаних у періодичній системі
на сьогодні, не використовуються.
На s-підрівні така
квантова комірка лише одна, умовно позначається або _.
На р-підрівні їх три_ або _ _ _.
На d-підрівні їх
п’ять або _ _ _ _ _.
На f-підрівні їх сім
.
Кожна квантова
комірка може розмістити лише два електрони. Крім руху навколо ядра, електрон
має ще і власний обертовий рух навколо своєї осі. Цей рух описує спінове
квантове число (або спін, від слова «веретено»). Набуває два значення: +1/2 або - 1/2. Для запису ми використовуємо умовну позначку
електронів ↑ або ↓.
У квантовій
комірці можуть знаходитись або один електрон, або два електрони, але з
протилежними спінами ↑↓.
• Чому негативні електрони не падають на
позитивно заряджене ядро? (Тому що
електрони обертаються навколо ядра з величезною швидкістю)
• Що необхідно електрону, щоб обертатися з
такою швидкістю й утримуватися біля ядра, а не полетіти? (Відповідний запас енергії)
Моделі атомів
передбачають розташування електронів на різних відстанях від ядра. Електрони з
більшими чи меншими запасами енергії розташовуватимуться ближче до ядра?
Енергія
розподіляється між електронами порціями. Тому розташування електронів навколо
ядра обмежується енергетичними рівнями. Кількість енергетичних рівнів у атомі
описується головним квантовим числом n і дорівнює
номеру періоду, в якому знаходиться атом.
Наприклад:
Дописуємо в
таблицю, що заповнювали на початку уроку, фізичний зміст номера періоду.
1. Як визначити кількість електронів у атомі?
2. Де розподіляються електрони в атомі?
3. Які форми мають електронні орбіталі?
4. Як розподіляються електрони в атомі на різних
енергетичних рівнях?
5. Якими квантовими числами описується стан
електронів у атомі?
Опрацювати
відповідний параграф підручника й відповісти на запитання. Скласти таблицю
квантових чисел за матеріалами уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар