Тема уроку. Характерні хімічні
властивості металів
Цілі уроку: ознайомити учнів із
загальними хімічними властивостями металів, рядом активності металів; показати
взаємозв’язок між хімічними властивостями металів та будовою атомів; розвивати
навички складання рівнянь окисно-відновних реакцій і реакцій йонного обміну на
прикладі хімічних властивостей металів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна робота,
робота з дидактичною схемою, лабораторна робота.
Обладнання: періодична система
хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Демонстрація 2. Горіння магнію.
Лабораторний дослід 1. Порівняння хімічної
активності металів.
Лабораторний дослід 2. Взаємодія металів з
розчинами кислот.
ХІД
УРОКУ
Хімічний калейдоскоп Назвіть:
• Найтвердіший метал — Сг.
• Метал з найвищою електропровідністю — Ag.
• Найважчий метал — Os.
• Найм’якіший — Na.
• Найактивніший у періодичній системі — Fr.
• Найпластичніший — Аu.
• Найлегший — Li.
• Найбільш легкоплавкий — Hg.
• Найбільш тугоплавкий — W.
• Найпоширеніший у природі — А1.
1. Проведення
експерименту
Демонстрація 1. Взаємодія натрію з водою
У три кристалізатори з
водою під витяжкою акуратно занурюємо: у перший — шматочок заліза, у другий —
шматочок кальцію, у третій — шматочок натрію. Що спостерігаємо?
Чому метали поводяться
по-різному?
Висновок: метали мають різну
хімічну активність.
Звертаємося до ряду
активності металів М. М. Бекетова.
2. Порівняння
хімічної активності металів
З допомогою ряду
активності металів можна визначити хімічні властивості металів.
1) Найбільш енергійно метали реагують з
неметалами:
а) з галогенами: 2Fe + ЗС12 = 2FeCl3
б) із сіркою: Fe + S =
FeS
в) з киснем метали реагують відповідно до
активності.
Умовно розіб’ємо ряд
активності металів на чотири частини:
Ls R Ca Na Mg
|
Al Zn Fe Sn Pb
|
Н Cu Hg
|
Ag Pt Au
|
Метали, що знаходяться в
ряду активності до Al, швидко й
мимовільно окиснюються киснем:
2Са + O2 = 2СаО
Метали від А1 до Н
окиснюються повільно або в разі нагрівання:
Метали від Н до Рt
окиснюються за високої температури:
2Сu
+ O2 = 2СuО
Такі метали, як платина
й золото, не окиснюються киснем повітря.
Завдання 1. Троє учнів біля дошки
записують ОВР, указують окисник і відновник.
2) 3 водою метали також реагують неоднаково.
Метали, що знаходяться в
ряду активності до А1, активно реагують з водою без нагрівання:
2Nа
+ 2Н2O = 2 NаОН + Н2
Метали до Н реагують з
водою в разі нагрівання:
Zn + Н2O
= ZnO + Н2
Метали, розташовані в
ряду активності після водню, з водою не реагують.
Завдання 2. Двоє учнів біля дошки
записують ОВР, указують окисник і відновник.
3) Лабораторний
дослід
2. Взаємодія металів з розчинами кислот
Взаємодія
металів з кислотами також протікає відповідно до їх положення в ряді активності
металів.
Згадаємо закономірності
взаємодії металів з кислотами.
Проведемо експеримент.
У чотири пробірки з
розчином хлоридної кислоти занурюємо гранули міді, цинку, магнію й алюмінію.
Завдання 3. Запишіть рівняння ОВР,
укажіть окисник і відновник. Запишіть рівняння реакцій у йонно-молекулярній
формі.
Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2
Різниця в активності
дозволяє одним металам витісняти інші з розчинів їх солей.
Лабораторний дослід 1. Порівняння активності
металів
У першу пробірку
наливаємо 2 мл розчину купрум(ІІ) хлориду й опускаємо гранулу цинку; у другу
пробірку наливаємо 1 мл цинк хлориду й опускаємо гранулу міді; у третю — розчин
купрум(ІІ) хлориду й гранулу магнію; у четверту — розчин цинк хлориду й магній;
у п’яту — розчин магній хлориду й цинк.
♦ Що спостерігаємо? (Учні записують рівняння окисно-відновних реакцій, що протікають,
указують окисник і відновник; записують скорочене йоннерівняння.)
CuCl2 + Zn = ZnCl2 + Cu
Висновок: ці метали можна
розташувати в ряд за зниженням їх активності: Mg, Zn, Сu.
1. Розглядаємо схему хімічних властивостей металів
та її зв’язок з рядом активності, пропонуємо учням зробити узагальнюючий
висновок про хімічні властивості металів:
• У реакціях метали проявляють відновні
властивості.
• Активність металу можна оцінити за його
положенням у ряду активності.
• Застосування металу визначається як його
фізичними, так і хімічними властивостями.
2. Робота
в групах
Групові завдання
Скласти рівняння реакцій
за схемою:
Метал
Група 1: Са. Група 2: К.
Група 3: Zn. Група 4: Ма.
Група 5: Mg. Група 6: А1.
Групи виконують завдання
та здають на перевірку вчителю.
Опрацювати матеріал
параграфа, відповісти на запитання.
Групи обмінюються
схемами-завданнями для виконання вдома.
Немає коментарів:
Дописати коментар