Тема уроку. Положення металічних
елементів у періодичній системі, особливості будови атомів. Металічний зв’язок.
Фізичні властивості металів
Цілі уроку: поглибити знання учнів
про металічні елементи, їх положення в періодичній системі, особливості будови
атомів, будови речовини; ознайомити з типом хімічного зв’язку, властивим
металам, — металічним зв’язком; показати вплив зв’язку на фізичні властивості
речовин, утворених металічними елементами.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: навчальна лекція,
евристична фронтальна бесіда, самостійна робота з опорною схемою,
демонстраційний експеримент.
Обладнання: Періодична система
хімічних елементів Д. І. Менделєєва, ряд активності металів, колекції металів
та їх сплавів, модель металевої кристалічної ґратки.
Демонстрація 4. Ознайомлення зі
зразками металів і сплавів.
ХІД
УРОКУ
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація
опорних знань
Фронтальна робота за
питаннями
У 7 класі ми вже
ознайомилися з металами на прикладі заліза — однієї з найпоширеніших речовин,
утворених хімічним елементом Ферумом.
♦ Яких елементів у природі більше: металічних чи
неметалічних?
♦ Де в періодичній системі знаходяться металічні
елементи?
♦ Назвіть особливості будови металічних
елементів. (Один-три електрони на
зовнішньому енергетичному рівні, великий атомний радіус, велике значення
спорідненості щодо електрона, низьке значення електронегативності)
Висновок: металічні елементи
значно легше віддають електрони, ніж неметалічні.
♦ Назвіть характерні ступені окиснення
елементів-металів?
Троє учнів біля дошки
складають схеми будови атомів Натрію Na, Магнію Mg, Алюмінію А1.
Отже, об’єкт нашого
вивчення на сьогоднішньому уроці — металічні елементи:
• особливості будови атомів;
• будова простих речовин — металів;
• фізичні властивості металів.
III. Вивчення нового матеріалу
Навчальна лекція, робота
зі схемою
1. Положення металічних елементів у періодичній
системі, будова їх атомів
(I, II,
III групи, головні підгрупи, побічні підгрупи, лантаноїди, актиноїди. На
зовнішньому рівні один-три електрони (s-
або
р-), в утворенні зв’язку беруть участь d-електрони передзовнішнього підрівня.)
Атоми металічних
елементів легко віддають електрони, можуть лише окислюватися:
2. Металічний зв’язок
(Розглядаємо модель металічної кристалічної
ґратки.)
Зумовлена особливістю
будови атомів металічних елементів, у вузлах ґраток — атоми й катіони, між
вузлами — відносно вільні електрони.
(Записуємо визначення.)
3. Загальні фізичні властивості металів
Зумовлені наявністю
вільних електронів у металічних ґратках металів; високою міцністю й рухливістю
металічного зв’язку.
(Розглядаємо колекції металів та їх сплавів.)
Під час евристичної
бесіди на підставі знань учнів, їхніх спостережень у побуті й розглянутих
зразків металів робимо висновки про фізичні властивості металів:
• Агрегатний стан (тверді, за винятком Hg, Gа).
• Колір: усі відтінки від сірого до чорного
(винятки: Сu, Аu).
• Тепло- й електропровідність (за рахунок вільних
електронів) збільшуються в ряді Hg, Рb,
Fе, Zn, Mg, А1, Аu,
Сu, Ag.
• Чому в радіотехніці для виготовлення точних
приладів використовують срібло й мідь?
• 3 якого металу найбільш вигідно виготовляти
опалювальні системи?
• Ковкість і пластичність. (Розглядаємо рисунок у підручнику або переглядаємо медіафрагмент зсуву
атомів та йонів у металічній кристалічній ґратці внаслідок деформації.)
Йони безпосередньо один з одним не зв’язані, тому окремі їх шари можуть
зміщатися один відносного одного. Найбільш пластичний метал — золото. Найбільш
крихкими є хром, манган, стибій (на зовнішньому рівні — п’ять-сім електронів,
чимала кількість вільних електронів забезпечує міцність окремих шарів йонів і
перешкоджає їх вільному ковзанню).
• Твердість: м’які
(лужні метали); тверді (хром).
• Температура
плавлення: легкоплавкі — tпл(Нg)
= -38,87 °С; тугоплавкі — tпл(W)
= 3370 °С.
• Температура кипіння в металів висока.
IV. Первинне застосування отриманих знань
1. Самостійна робота зі схемою
2. Узагальнююча бесіда
♦ Чим зумовлені істотні відмінності між
властивостями металів і неметалів?
♦ Чому в металах значно більше загальних фізичних
властивостей, ніж у неметалів, у яких фізичні властивості значною мірою
відрізняються?
♦ Які прості речовини-метали застосовуються
найбільше?
♦ На яких фізичних властивостях ґрунтується це
застосування?
♦ Припустіть, які хімічні властивості повинні
мати метали.
V. Підбиття підсумків
Учитель пропонує
двом-трьом учням підбити підсумок уроку, назвати основні питання, розглянуті на
уроці, оцінює роботу учнів.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал
параграфа, відповісти на запитання.
Творче завдання: підготувати
повідомлення про поширення металів у природі.
Немає коментарів:
Дописати коментар