https://docs.google.com/document/d/1ohoHyKXU0VTmfv-2aq8tArfzUTbbsWnooowhMYrqPjE/pub
Тема: Подорож в океан Речовин.
Мета: повторити основні класи неорганічних речовин, визначення, класифікація;
показати генетичний зв'язок між класами неорганічних речовин; розвивати навики спостерігати, робити логічні висновки, розвивати уявлення; розвивати інтерес до вивчення предмета.
Обладнання та реактиви: чотири дошки з формулами речовин: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі; штурвал, поділений на чотири частини, на яких є написи: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі; на дошці намальовані таблички для заповнення їх формулами та визначеннями;
для експерименту: 1) індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн;
2) розчини: їдкого натру, хлоридної кислоти; штатив з пробірками , білий екран; на дошці намальована схема-маршрут подорожі.
Тип заняття: узагальнення знань про основні класи неорганічних речовин та їх взаємоперетворення.
Форма проведення: сюжетно-рольова гра.
Форми роботи:
- індивідуальна робота з картками хімічних формул;
- класифікація речовин за групами, читання формул вголос, загальне визначення кожного класу речовин, їх назва;
- самостійна робота на складання рівнянь реакцій за схемами, що виражають генетичні зв’язки між класами речовин;
- демонстрація експерименту.
Хід уроку:
Вчитель: Океан Речовин містить понад 100 тисяч неорганічних сполук. Свою подорож по Океану ви здійсните на експериментальному кораблі «Класифікатор». Запаси прісної води та їжі будете поповнювати на океанічних островах: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі. Кінцем маршруту стане пристань Перетворень, узбережжя Хімічних Реакцій.
Подорож далека, нелегка, вимагає певних розумових зусиль, попередніх знань, умінь, навичок.
Передаю штурвал нашого корабля в руки командування: Капітану та Штурману.
(передає штурвал)
Капітан (бере штурвал): Я вітаю пасажирів нашого експериментального судна. Думаю, що подорож в океан речовин залишить незабутнє враження у кожного з вас. Уважно погляньте на карту нашого маршруту. Це густонаселені остови: Оксиди, Кислоти, Основи, Солі, Пристань Перетворень та її узбережжя – Хімічні Реакції. Штурман! Курс на острів Оксидів!
Штурман: Команду прийнято! Всіх пасажирів прошу пригадати, чому острів дістав таку назву?
Пасажир 1 (підняв руку, відповідає): Населення його Оксиди, сполуки, до складу яких входять два елементи, один з яких – Оксиген.
Капітан: Корабель пришвартувався до берега. Щоб докладно ознайомитися з його населенням, слід пам’ятати, що воно поділене на три касти.
(два учні виставляють дошку з хаотично розставленими формулами оксидів)
Капітан (звертається юдо пасажирів): Хто допоможе назвати ці оксиди?
Пасажир 2: Це основні, амфотерні та кислотні оксиди.
Капітан: Охарактеризуйте ці касти.
Пасажир 2: Основні – це оксиди, які реагують з кислотами з утворенням солі та води. Їм відповідають основи.
Кислотні – це оксиди, які реагують з оновами з утворенням солі та води. Їм відповідають кислоти.
Амфотерні – це оксиди, які реагують і з кислотами, із основами з утворенням солі та води.
Капітан: Прошу пасажирів розселити Оксиди на територію кожної касти.
(виходить один учень і розставляє оксиди у переносну таблицю, класифікуючи їх)
Штурман (повертає штурвал на кислоти): Наступний острів це Кислоти.
Капітан: Свою назву острів отримав тому, що він весь прорізаний ріками та їх притоками й двома водоймами.
(виставляють схему острова)
Погляньте: ріки мають своєрідні назви. Найбільша з них – Сульфатна з притоками Сульфітною та Сульфідною. Крім них, Хлоридна, Ортофосфатна, Нітратна, Бромідна, Йодидна. Дві найбільші долини заповнені драглистою рідиною та рідиною, з якої постійно виділяється важкий газ, що робить долину мертвою. Прошу одного з пасажирів назви рік виразити формулами та розділити їх на групи за вмістом Оксигену та Гідрогену.
(виходить учень і записує формули у таблицю)
Штурман: Як довести, що ріки дійсно кислотні?
Капітан: В цьому нам знову допоможуть зацікавлені пасажири.
(виходить учень, демонструє зміну забарвлення індикаторів в кислотах,
пояснює спостереження)
Капітан: Всім пасажирам зайняти свої місця на кораблі. Штурман! Курс на острів Основ!
Штурман: Команду прийнято. Підпливаємо до острова Основи.
(повертає штурвал на Основи)
Капітан: Цей острів характерний тим, що речовини, які населяють його мають здатність розчинятися або не розчинятися у воді.(Відкриває таблицю з формулами основ). Прошу пасажирів поділити населення острова за цією ознакою.
Штурман: Капітане! Мені випала з рук пляшка з розчином фенолфталеїну, що знаходилась в нашій аптечці. Розчин розлився і сталося непередбачене! Частина острова стала малиновою… .
Капітан: Попроси пасажирів пояснити це явище.
Пасажир 3: Розчинні у воді основи змінюють забарвлення індикаторів
(виходить до столу і демонструє зміну забарвлення індикаторів)
Капітан: Час показує, що слід познайомитись із четвертим островом – Солями.
Штурман: (повертає штурвал на Солі)Пане капітане! Корабель сів на рифи соляних формул. (Виставляє таблицю з формулами солей).Попрошу пасажирів класифікувати ці солі.
Пасажир 4: Солі – це речовини, до складу яких входять атоми металів та кислотні залишки.
(розташовує формули солей у відповідні графи таблиці,
демонструє дослід «морське дно»)
Капітан: Наближаємось до кінцевого пункту нашої подорожі – пристані перетворень з узбережжям Хімічні реакції.
Капітан: Всім відомо, що мешканці даних островів спілкуються між собою, внаслідок цього вони взаємоперетворюються, що можна виразити схематично:
СuО → СuSО4 → Сu(ОН)2 → СuSО4 .
(один учень проробляє всі реакції за схемою,
інший записує всі перетворення на дошці)
Капітан: Щоб подорож запам’яталася вам надовго, раджу подивитись цікаві досліди.
Демонструємо досліди:
хімічний вулкан;
Вчитель: На цьому ми закінчимо нашу подорож. Сподіваюсь всім пасажирам вона запам’ятається на все життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар